cupcakes med marängfrosting



Cupcakes:
Vispa 3 ägg och 2 dl socker pösigt. Blanda sedan 2½ dl mjöl, 2 tsk bakpulver, 3 tsk vaniljsocker och 1 nypa salt och blanda sedan ner det i smeten. Rör slutligen ner 1½ dl creme fraiche. Fyll mindre och fastare muffinsformar till 2/3. Grädda i 12 min200 grader.

Marängfrostingen:
Blanda 2,8 dl socker, 0,8 dl vatten och 1/4 tsk pressad citronsaft i en kastrull och låt sjuda. Vispa 2 äggvitor med 2 tsk vaniljsocker till maräng, (bunken ska gå att vända upp och ner). Häll sedan i lite i taget av den varma socker och vattenblandningen.. ca 1 tsk i taget, detta borde ta ca 10 min. Häll gärna i lite karamellfärg under omrörningen. Låt gärna stå en timme i kylen för att hårdna ytterligare och bred på cupcakes då de svalnat.

Tips: Dela gärna upp marängfrostingen i olika delar då den är färdig & färga i olika färger. Garnera sedan med strössel eller sockerfigurer.

Min maräng vägrade bli hård hur mycket jag än vispade.. så då jag hade bredit på marängen på de avsvalnade muffinsen, så ställde jag in de ytterligare i ugnen i ca fem minuter på 175 grader och då fick de en härlig maräng yta.. :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback